Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Už máte svého psychiatra?

Je nový trend mít ho. Dokonce je tak populární, že psychiatři hlásí nedostatek lidí ve svých řadách a radí Vám najít si takového lékaře co nejdřív, poněvadž zítra už může být pozdě.

Pak se na Vás už nedostane a zůstanete se svými problémy úplně sami – a věřte, vykecání v hospodě Vám od nich nepomůže (to říkají doktoři).

Já byl u psychiatra pouze jedinkrát v životě. Před sedmi lety. Byl to takový poslední soukromý alibismus připustit, že problémy v manželství jsou na straně psychických poruch nežli na straně úplně jiné, a to v chování mých nevlastních, již dospělých dětí. Nebudu tady nic o tom blíže osvětlovat, ostatně na mých blozích na iDNES.cz jsem o tom psal celkem často.

Z psychiatra jsem byl zklamaný. Původně jsem si návštěvu představoval asi jako každý laik zblblý americkými filmy a seriály – tudíž že si lehnu na pohovku, lékař vedle do křesla, dá si nohu přes nohu a bude si do bločku dělat poznámky z toho, co mu já povím. A že jsem toho měl na srdci hodně.

Pohovku i křeslo paní doktorka v ordinaci měla, dokonce i něco jako zátiší, kde bych se nakonec mohl rozbrečet a žádat o objetí – žel ani na jedno během mé návštěvy nezbyl čas. Přestože jsem měl na „vykecání“ skoro hodinu, paní doktorka čas strávila ťukáním do počítače a pravděpodobně jakýmsi duševním popisem mého já.

Ohledně mého problému mi nesdělila žádná převratná řešení. Nijak se nelišila od toho, co jsem věděl o svých nevlastních dětech už léta nebo co by mi poradil třeba i alkoholem omámený finanční poradce či někdo, kdo kdy vychovával děti (taky opilý). Je tedy pravda, že jako bonus jsem obdržel pilulky. Prý mi pomohou. A ještě navíc radu, abych si děti na chvilku držel co nejdál od těla.

Osud nepostrádá smysl pro ironii, takže po návratu od doktorky mě doma uvítala žena slovy, že děti přišly o byt a budou u nás bydlet. Pak jsem si vzal pilulky (předepsanou dávku), pozvracel jsem se (a vyhodil je), a děti za pět dnů (poté, co ukázaly, že jejich změna je nemožná) vyřval co nejdále od těla. Žena zdrhla o dva měsíce později, u tchýně odchod trval o něco déle. Rozvod přišel do roka a do dne. K podobnému lékaři jsem už nikdy nešel, najednou jsem ho nepotřeboval.

Mám na psychiatry zvláštní pohled. Někdy mi přijde, že jsou od toho, aby jen předepisovali pilulky, které mají vyřešit problémy. Jistě, chápu, jsou nemoci a duševní poruchy, kdy aplikace léčiv zabere – jsou dokonce poruchy, u nichž bych pacientům sám doporučil řetěz kolem krku a krátký výběh po kleci (co jiného taky, když doba nám přikazuje, že i tyhle tvory musíme milovat). Avšak pořád si myslím, že řešit problémy medikamenty není pravé ořechové.

Taky ty problémy. Z čeho vlastně jsou? Když opomineme případy, kdy je člověk skutečně nemocný a potřebuje péči a dohled (s kulovnicí), ostatní problémy jsou jednoduše výsledkem doby, v níž žijeme.

Daly by se shrnout do krkolomného slova: Nerozumění.

Starosti dnešní doby jsou základem nerozumění, kdy třeba zaměstnanec nerozumí svému zaměstnavateli, že chce vydělat spoustu peněz, a že zaměstnavatel musí makat, nemyslet na nic jiného než práce, a tím míň myslet na rodinu a věci okolo. A zase naopak, zaměstnavatel nerozumí zaměstnavateli, že má rodinu, že musí vydělávat, ale že musí taky myslet na jiné, a věnovat se jim.

Lidé nerozumí jiným lidem a z toho pak jsou starosti a psychické problémy, o nichž si lidé myslí, že je porazí pilulkami s esencí jakéhosi štěstí. Pilulky nám nepomohou, a ani nám nepomohou psychiatři – i když oni tvrdí že ano.

Pomůžeme si pouze my sami. Tím, že si budeme rozumět. Ale jak jsem napsal dříve, ta cesta k tomu porozumění bude docela dlouhá. Takže se raději těmi pilulkami dobře zásobte.

 

Autor: Pavel Hewlit | sobota 24.8.2019 12:46 | karma článku: 23,46 | přečteno: 848x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1994x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 483x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik