Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsem Přírodní platidlo aneb Dítě do každé hospody

Čas od času se setkáte s někým, o kom si nijak nemyslíte, že by Vás víc kulturně obohatil, ale později uznáte, že tak právě činní, stejně jako lidé k němu náležící.

Svět je paradox – jako malýmu mi říkali, že děti do hospody nepatří, a proto mě tam posílali se džbánkem pro pivo (abych hned venku cucal pěnu). Pak přišel zákon a s ním chlap, který mi donáškovou službu zatrhnul. Dneska se rovněž říká, že děti do hospody nepatří – ani ne proto aby nepily, to mohou kdekoli jinde, ale proto, aby nepoznaly, že my už nic po hospodách neumíme a nic si nepamatujeme.

Jsem rád, že když už rodiče vezmou dítě do restauračního prostředí (ani nevím, pro koho je to v téhle zvláštní uspěchané době větší svátek) a dají mu vlastně tu možnost hrát si tak trochu na dospělé, a jsem taky rád, když tu hru vydrží až do konce a při svých debatách s jinými hosty ho neokřikují, aby se uklidnilo, nemluvilo, nemělo názor, nekoukalo, nežilo. Pokud tohle všechno neuděláte, dozvíte se spoustu zajímavých věcí.

Nějak přišla řeč na mě a na placení, a já přítomným s humorem sobě vlastním o něm vyprávěl, že mi vůbec nevadí, že jsem zvyklý, že díky nebožce neznám vlastně ani nic jiného, a kdyby svět se ke mně choval jinak, byl bych ostražitý.

Dětem nemusíte nikdy moc vykládat, a tak jsem se záhy dozvěděl, že jsem Přírodní platidlo, kterým se tohle stává. Bylo zvláštní, že dítě mě neznalo, avšak mělo stejný názor jako moje exka.

Dítě v hospodě je dar na zajímavé debaty. Zatímco u jiných stolů se řešil Babiš, Řepka, Zeman, u našeho všechny tyhle tematické pokusy vzaly za své a rozjela se vášnivá debata, jak doma správně chovat Gremlina. Pokud někdo nevíte, co to je, nejste sami, protože i u našeho stolu se našli neznalí, což mi přišlo podivné, protože jsem nepochopil, jak někdo může být otcem dětí a nevědět tři základní pravidla pro jejich chov.

Jelikož se u našeho stolu objevila taková surrealistická nálada, manželská dvojice také propadlu kouzlu dětské logiky, a třebaže se nevrátila přímo do dětství, ale spíš do puberty, začali si ti dva vyznávat lásku tím, že společně se zamilovaným pohledem každý tomu druhému vyprávěl, kde a jak viděl svoji lásku zvracet. Vyznání jak hrom. Načež jsem se od dítěte dozvěděl, že jeho bratr rovněž zvrací, a je mu proto přezdíváno Baron Poblijon druhý.

Musím uznat, že o chování v hospodách jsem mnoho viděl, a ještě víc četl, letem staletími a kulturami, ale jako by se v nás i v tomhle směru cosi klasického ztrácelo a už se nedokážeme v hospodách tolik bavit jako dřív – a spíš tam jenom sedíme, pijeme, kecáme, nadáváme – a už nežijeme.

Naděje je naše mládež, jak jsem vypozoroval. Protože právě dítě dokázalo za krátký čas prožít, co je (tedy bylo) v hospodách naprosto běžné. Vyprávělo, smálo se, hodilo vtípky do placu (i peprné), a nakonec si zazpívalo. A to považte, za dvě malý Kofoly.

Mladí nejsou ještě tak ztracení, jak si myslíme. Akorát to poznávám na zvláštních místech, kde bych naději nečekal.

PS: Pokud je pravda, co se včera říkalo, ona rodina bude za chvíli obědvat podivné řízky ze směsi drcených oříšků a sýra – a teď si opravdu nevzpomenu, jestli to tvrdilo právě to dítě, nebo její rodiče.

Autor: Pavel Hewlit | neděle 10.2.2019 11:36 | karma článku: 18,45 | přečteno: 595x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1993x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 483x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku

24. dubna 2024  13:34

Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...

VIDEO: Londýnem běhali splašení královští koně. Vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

Noci zůstávají mrazivé. Ze čtvrtka na pátek spadne teplota pod nulu na celém území

24. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  13:27

Teploty v Česku v nadcházejících dnech opět klesnou k nule a zejména v noci a ráno může i mrznout....

Bezvýhradně plnily jeho instrukce, uvedl znalec o ženách, které zabily vůdce sekty

24. dubna 2024  13:23

Zubařka, která společně s tělocvikářkou v důchodu Irenou Stejskalovou usmrtila vůdce kutnohorské...

  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik