Kam jít, když už doma nejste doma? (Pro paní Ivetu)

Tohle téma jsem probírali nedávno s paní Ivetou na záloze. Jak tady ve společnosti chybí mnoho základních věcí, pro… no pro základní budoucnost.

Třeba problém dětí, ano ještě dětí, které už nemůže již déle vychovávat Dětský domov. Vedli jsme mnoho řečí, že přestože se po nás chce, abychom jako stát rozdávali jiným, nám něco chybí.

Mohl bych o tom napsat dlouhou studii, ale krátký příběh očima kluka, který je první den v děcáku, postačí.

++++

Pamatuju si na auto a na pána, který stál před vraty domu s velkou zahradou. Často se mi o tom domu zdá. Někdy nesmyslný sny: Jako že po zahradě jezdila tramvaj po úzkých kolejích nebo že prolézačka vypadala jako vysoký tobogán. S tím nemám nic společnýho. Nikdy jsem si nic podobnýho nepředstavoval.

Avšak na pána si pamatuju. Tehdy mi připadal jako pán, a to mu nebylo víc jak devatenáct. V ruce držel kufr, přes rameno měl tašku a brečel. Koukal se na silnici vedoucí k bráně a koukal se na silnici vedoucí k lesu. Jako by se nedokázal rozhodnout, jakým směrem se vydá. Co vím, další na jeho místě šli směrem, odkud jsem přijel, na hlavní klánovickou silnici. Pak nejspíš na autobus nebo na vlak ku Praze.

Někdy se cestou zastavili v zahradní restauraci Olymp nebo U Dašů na nádraží. To se pak většinou pozdě v noci dobývali zpátky k nám a do druhýho dne je nechali přespat. Když se další noc dobývali zase, volala se policie. Nikdy víc už nepřišli.

Vím o dvou, co zamířili na opačnou stranu, k lesu. Šourali se, táhli kufr, taška na boku jim plácala. Tyhle dva se ten večer k nám zpátky nedobývali. Nikdo o nich nikdy víc neslyšel. Po jednom případu jsme opodál ve lese našli ve křoví pohozený kufr. Nebyl otevřený. Naše teta, co nás ten den na procházce hlídala, nás kvapem odváděla zpátky domů. Pak přijeli policajti.

Tety byly všechny ženy v domově. Měli jména, ale oslovení teto patřilo mezi univerzální. Nepamatuju se, která mě ten první den vzala kufr s věcmi a odvedla do pokoje a ukázala na postel vlevo.

Vzpomínám si však na podivný puch, jaký ve velkým pokoji ležel a jako by se nechtěl pohnout z místa ve vzduchu. Pokoj mi připadal obrovský. Postele u zdí vypadaly jako rozkvetlé lístky zvláštní květiny, která nerostla ze země, nýbrž z modrého ošlapaného koberce a několika kusů nábytku blízko postelí.

V pokoji byl pořádek. Neskutečný pořádek. Neměl jsem moc možností poznat, jak má vypadat uklizená domácnost, ale pravděpodobně nevypadá jako to, co jsem tehdy viděl kolem dokola. Tohle působilo zvláštně. Věci, hračky, oblečení, učebnice, všechno potřebný naskládané do přihrádek (ne do šuplat) a koukalo ven ve zvláštních kontrastech.

Později jsem pochopil, proč mi věci a pořádek zvláštní připadá. Všechno zavinila nutnost malýho prostoru na osobu. Každý z nás měl jen omezený prostor, a tak se věci v přihrádkách na sebe tlačily a jako by o místo spolu soupeřily.

Poslední, co si z prvního dne pamatuju, je křik ve tmě. Nevyděsil mě. Hlídal jsem strop, jestli se na něm neobjeví nějaká ze světelných zrůd. Objevila se jedna jediná a hned zmizela. Křik přišel, když jsem usínal.

Rozléhal se domem a do něj se mísil hlas tety. Někoho konejšila a někam vedla.

„Tam nemůžeš!“ říkala a na krátký okamžik jsem uviděl, jak se otevřely dveře a pustily k nám proud světla. „Tady už nebydlíš! A nebreč pořád.“

Viděl jsem v něm několik hlav na postelích okolo odříznutých od těla světlými přikrývkami. Všechny až na jednu měly oči otevřené. Nedívaly se na dveře, nýbrž na mě. Přeskakoval jsem po lesklých očích, dokud se dveře nezavřely a lesk v nich neumřel. Pak jsme viděl pouze přikrývky a pohyby pod nimi.

„Já tě někam uložím, Marku,“ řekla teta za dveřmi a kroky se od nás vzdalovaly po schodech, které jsem později snad milionkrát myl se hřbetem skloněným a bolavým, až jsem při každém pohybu hadru skučel jako kopanej pes.

Podobný scény s křikem a brekem se opakovaly. Akorát jsem je nepočítal. A taky jsem už neviděl lesklý oči ostatních. Potom jsem se vždycky koukal na jediný – na ty nový, který v pokoji bydlely první noc.

 

Autor: Pavel Hewlit | pátek 18.1.2019 20:07 | karma článku: 20,96 | přečteno: 815x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 484x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23,  aktualizováno  10:28

Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár

2. května 2024  7:20,  aktualizováno  10:24

Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...

V centru Hradce hořelo podkroví domu, obyvatelé bytů se vrátit nemohou

2. května 2024  10:22

V historickém jádru Hradce Králové vyhořelo podkroví nad dvoupodlažním domem. Když hasiči dorazili,...

Politolog: Dělníci opustili levici a míří k populistické tyranii většiny

2. května 2024

Vysíláme Letošní evropské volby by mohly překreslit politickou mapu starého kontinentu. Posilují totiž...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik