Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Důvody, proč zrušit svátek 1. máj

Dobře, nejdřív důvod proč nerušit. Možnost vyspat kocovinu a léčit popáleniny z čarodek. Stejná „symbióza“ dnů jakými jsou Silvestr a Nový rok.

A nyní ty důvody proč ano:

 

Schizofrenie demonstrantů

Na Prvního máje se po léta pořádají demonstrace za cokoli a kohokoli. Tamti demonstrují proti tamtěm, tamti od tamtěch zase pro ti těm, co jsou pro tamty, no a nakonec ti, jež nejsou pro tamty, se porvou s tamtěma. Každý rok to samé.

Správný demonstrant během svátečního dne může stihnou dvě, tři demonstrace. Často se nekonají daleko od sebe a stačí přebíhat. Tím však vzniká ona schizofrenie.

Vezměte si chudáka demonstranta, který nejprve láteří komunistům, že jsou komunisti. Jak čtyřicet let (a víc) prasili tuhle zemi, jak nás nutili milovat Sovětský svaz, až nás tím nutili ještě k mnohem horším věcem.

A potom demonstrant přeběhne jinam a tam se demonstruje pro EU, jak je dobrá, jak ji máme milovat a ctít, a jak máme chápat, že nám prospívá, i když se nám to nezdá, a třikrát sláva EU – a k tomu ještě jednou sláva NATO.

Jenže to už aby šel, poněvadž demonstrací je hodně a na té další se zase protestuje, aby nám nevládli multimilionáři a miliardáři, a vůbec všichni …áři. A není to spravedlivej svět, když chudák jenom dře a nic z toho nemá, ani byt – a třikrát hurá udřený dělnický třídě.

Chudák demonstrant ani netušil, jak od první demonstrace proti komunistům přešel na jejich stranu a stal se bolševikem, poněvadž začal demonstrovat a žádat to, co už napsal Marx ve svém manifestu z roku 1848.

Život je kolotoč a my jsme v něm. Politika je jako móda a móda se dělá tak, že házíte věci do pytle nebo do velkého prádelního koše, a když je koš plný, otočíte ho a začnete brát od shora.

Jen ten svátek zrušte.

A tady je další důvod proč.

 

Vzpomínáte si? Najednou ne, že jo?

Když je svátek prvního máje, lidi tak nějak začnou vzpomínat, jak ho trávili před mnoha lety. Před těmi mnoha lety. A to není dobře. Kolikrát si totiž ani nevzpomínají na to, co bylo, ale mají na paměti, co určitě nebylo.

Může za to kouzlo. A víte jaké? Óóóóbrovské.

Největší kouzlo se zmizením neudělal David Copperfield, nýbrž Československo po roce 1989. To takhle dáte na podium milion více členů Komunistické strany, hodíte přes ně červené sukno – a fuk. Jsou pryč. Zmizeli. Ale kouzlo není dokonalé, dokud není celé, a celé je, pokud se ti lidé zase někde objeví. A fuk. Už jsou tu disidenti, lidé trápení zločineckou ideologií, podnikatelé, čestní občané, vzorné matky a kolem dokola lidičky, co zrovna házeli kytičky.

To je ale kouzlo, co?

U některých fungovalo jenom takové malé kouzlo. Nezmizeli, nýbrž jen zapomněli. A ja jaj. To je smůla. Třeba zapomněli právě na to, jak slavili Svátek práce kdysi. A když jim řeknete, že třeba v průvodu, to je ale oheň na střeše. Ale fuj.

Víte, já tam byl. Já na to nezapomněl. Jednou s maminkou, jednou s tatínkem. Bylo mi pět a šest. S maminkou jsem dostal od krásné pionýrky mávátko. Ta pionýrka si to nepamatuje, já ano. A víte co, jak jsem dneska pochopil, byl jsem tam s rodičem sám – plus tedy celé ÚV. Nikde nikdo, kolem ani noha. Najednou si nikdo nevzpomíná, nikdo neslavil, nikdo nejásal, nemával jak o život. Nikdo.

A pokud někdo ano, tak nejásal, aby se to ÚV líbilo, ale z plných plic ječel hesla, po kterých se celý systém hroutil jako domeček z karet – budliky budliky budliky.

A tohle kouzlo zapomnění je pro nás moc špatné. Moc moc moc. Víte, když chcete mít budoucnost, ne že nesmíte minulost zapomenout, to ne – ale musíte s minulostí umět vyrovnat. Přiznat si ji. Nehrát s pravdou šarády. Pravda je sice otrhaná a chudá holka, ale pořád je.

Asi by to chtělo takovouto rovnici:

Ano, udělal jsem chybu, dělal jsem to a to, a bylo to špatně + ale poučil jsem se, nesmím se víckrát nechat zblbnout, můžu jinak = mohu na něčem stavět, do budoucna

Jenže my to máme takhle:

Já, co já, jako tam jo, jste debil, pane, to Vy jste tam byl, já vždycky proti nim + ale dejte mi pokoj, já moc dobře vím, kdo a co a vy že jo, na to bacha, no no no = Ha, prošlo mi to, můžu dělat další křivárny a můžu lhát pořád!

A tahle první rovnice opravdu funguje, stejně jako ta druhá:

Můj spolužák stál jednoho krásného dne v ještě krásnější pionýrské uniformě u pomníčku posazeným do zdi ČKD ve Vysočanech a já ho šel rozesmávat. Nepovedlo se mi to. Řekl, ať jdu někam, a já šel, protože kamarád uměl judo, a já ne.

Před pár lety jsme se setkali. Na srazu. A hele, kouzlo. Nikdy nebyl v té zlé organizaci. Nikdy nestál u pomníčku a nikdy za odměnu nejel do Lidic. To se ale dějí věci.

A to šlo pouze o stání u pomníčku. Teď považte, že byli lidi, kteří měli nějakou funkci nebo chodili udávat. To se holt nepamatuje hodně.

A tak i z tohohle důvodu bych zrušil tenhle svátek, abychom nemuseli vzpomínat, co jako bylo, když to jako nebylo, ale nakonec to bylo.

 

A teď hlavně proč ho zrušit, a to je ten důvod největší?

 

Láska na jaře je pouze pro živočichy s krátkou dobou březosti

No jo, Mácha a Máj. Četl jsme ho dvakrát a nepochopil, učit jsem se ho musel kousek jednou, a taky jsem to nepochopil – za to jsem nezapomněl, jak jej předříkával jiný můj spolužák:

 

Byl pozdní večer, první máj.

(dramatická pauza)

Večerní máj, byl lásky čas

Hrdliččin zval ku lásce hlas,

kde borový zaváněl háj

(delší, dramatičtější pauza)

A na topole podle skal

Zelený mužík zatleskal

 

Učitelka netleskala a my se divili, poněvadž text se neshodoval s textem v čítance, což nás vyděsilo. Zase nějaké změny. U Máchy.

Víte, ono Mácha. Já jednoho znal, jezdil v Motole. Mácha byl kanec. Tedy jako ten Mácha od Máje, ne ten z Motola, o něm toho moc nevím. No proč si to jen neříct. Byl na ženský. Jako Fučík (to jsem nevěděl, my jsme se o něm učili věci, až jsem si myslel, že někdo takový ani penis nepotřebuje).

Češi mají velkou a častou vlastnost mnohé lidi (významnější) jaksi zbožšťovat. Brát jim vlastnosti lidské, a naopak dávat ty lepší, vznosné. To děláme, ať nám vládne kdokoli. Jako bychom se báli mít vzory v obyčejných lidech.

Takže pusa, pod rozkvetlým stromem. On tohle sice Mácha nerozjel, (ani Fučík). Strom, květ a žena je cosi až archaicky pohansky vzdáleného, daleko od našeho světa, ale díky Máchovi se na prvního máje pod stromem vídáme, třebaže hádám, že někdo jako on pod tím stromem dělal něco jiného, o čem by Prima ve Zprávách reportáž nedávala a počkala si s ní až do Krimi-zpráv.

Líbat se mají lidi každý den, a nejen jeden den v roce, případně tři, když bereme v úvahy jmelí na Vánoce a novoroční přípitek.

Já bych svátek na první máj jednoduše zrušil. Nedemonstrovalo by se, nevzpomínalo, nehledali se stromy. A klidně bych slavil až svátek druhýho. Lidi by si prvního stejně vzali volno, aby se vzpamatovali z ohně a alkoholu a druhého pěkně odpočívali doma s rodinami.

A nemít svátek hned za sedm dní, ale za šest, se taky někdy může hodit. Člověk není několikrát za život naštvaný, že to vyšlo dvakrát na víkend.

Ačkoli, to by se pak klidně pro sichr mohlo slavit až třetího.

 

Byl pozdní večer

Třetí máj

Večerní máj, ničeho čas

Ke klidu zval klidný hlas

V prázdnotě jenom stál

 

A na topole podle skal

Zelený mužík zatleskal

Autor: Pavel Hewlit | středa 2.5.2018 23:50 | karma článku: 16,48 | přečteno: 649x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 484x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce

29. dubna 2024  6:21

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Přijíždí německý prezident Steinmeier. Setká se s Pavlem, uctí oběti střelby

29. dubna 2024  6:03

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájí dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik