Třeba bych mohl hrát za Spartu

11. 12. 2018 16:47:19
Na sport jsem lempl. Já to vím, sportovci to ví, fanoušci to ví – přesto se v mém životě objevily i sportovní vrcholy, na nichž jsem odcházel – abych zase čekal na comeback.

Třeba ta chvíle, když jsem na učňáku vyesoval soupeře celý jeden set ve volejbale. To byl pocit. Dřív jsem ho hrál, asi tak půl roku, a po letech mi sedla podání na ruku, že se rozhodčí divil. Jen smůla, že rozhodčí byl taktéž třídní učitel soupeře, a proto jsme pak prohráli dva jedna (mě vyloučil po prvním setu za nesportovní chování).

Ve fotbale jsem zářil jednou. Asi v jedenácti letech. Na škvárovém hřišti ve Vysočanech, kam jsme s třídou chodili na tělák, když Tyršák u školy byl zabranej. Pro mě neznámým způsobem se dostal balon a já ho stejně pro mě neznámým způsobem nakopl, abych udělal jesličky soupeři a brankář se po míči jen natáhnul, ale pozdě.

Když se hráči vzadu ptali, kdo dal gól, a já řekl skromně na celé Vysočany, že já, tázali se, zdali nejde o omyl. Pak jsem už nezářil.

Teď je ale dobrá doba na sportovní comeback. Zvláště když jsou v tom velkém peníze, a vlastně peníze za nic. Koukám, že jsou i hráči, co hrají na tribunách, a stejně za to berou smluvené peníze, jež já považuji za velké a umím si za ně představit ledacos pěkného.

Já tedy stále nejsem sportovní typ. Pochybuju, že bych doběhl od brány k bráně, aniž bych cestou potřeboval deset minut pauzu a lékaře. Ale zase by mohlo být na hřišti veselo. Že bych třeba soupeře rozesmával hláškami a vtipy, aby se přestal koncentrovat a někdo z našich ho obral o balon a skóroval:

"Ti blbne GPS, že to tak kopeš, co?" houknul bych na soupeře po nevydařeném kopu.

Nebo mít motivační projevy k spoluhráčům:

"Zoufalství a beznaději budeme čelit tím, že bychom mohli začít normálně hrát!"

Nebo historky bych mohl soupeřům vyprávět:

"Poslouchaj, Barcelóna, ale jdi, kašli na balon, já ti znal jednoho chlapa, a ten říkal, že má pocit, že mu stará zahejbá s rybářem, že prej přišel domů, odhrne deku a tam šupiny a háček. A druhej mu povídá, že má zase pocit, že mu jeho stará zahejbá s fotbalistou, protože přišel domů, odhrne deku a tam fotbalista."

Za ty prachy, no neberte to.

Problém toho klubu se svádí na absenci srdcařů. To je takové zvláštní slovo, jež se poslední dobou hojně užívá. Přesto není příliš definován jeho význam – prý je to o tom mít něco rád.

Vidím to jinak. Byly časy, kdy hráč věděl, že vůbec není jistý, jakou bude další kariéru, jestli si v klubu vůbec zakope. Na jeho místo čekalo mnoho dalších, a tak věděl, že musí makat, jelikož až makat přestane, už pak makat nemusí.

Pamatuju časy, kdy Spartě stačilo dvaadvacet lidí a všichni z nich dřeli. Porážela velké evropské týmy (ne pokaždý, ale stávalo se), byla něčím, k čemu se koukalo až s nábožnou úctou. Mít eSko na hrudi bylo víc než být Superman.

Teď je ta doba pryč a jeden slavný tým se žel plácá v něčem, z čeho se bude plazit hodně dlouho. Chybí mládí vychovávané od dorostu, chybí vzory, chybí vědomí, že můžu být uctíván, ale musím si úctu zasloužit a nepřijdu k ní jako slepý k houslím – což se děje u mnoha odvětví, nejen sportu, kdy přijdou slepí k houslím, ale neumí hrát.

Je mi líto fanoušků. Zvlášť v téhle době, kdy fanouškovství u některých není co dřív, a fanouškové jiných týmů jsou doslova krutí a netuší, že do lidí v bezvědomí se nekope.

Jezdím kolem Stadionu Sparta často a vidím tam reklamu na fanouška, který má být srdcař (a snad ještě respektuje soupeře, nebo něco takovýho). On s tím problém mít nebude. Problém je kousek dál. Za tou reklamou, za ochozem, na zelené trávě, kde pomalu fotbal přestává být ta správná hra.

Škoda.

Autor: Pavel Hewlit | úterý 11.12.2018 16:47 | karma článku: 17.72 | přečteno: 520x

Další články blogera

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma článku: 33.09 | Přečteno: 1992 | Diskuse

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma článku: 36.43 | Přečteno: 940 | Diskuse

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma článku: 26.30 | Přečteno: 483 | Diskuse

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma článku: 44.98 | Přečteno: 6722 | Diskuse

Další články z rubriky Sport

Petr Těthal

Pavel Kousal – skrytý „poklad“, zatím jen v ELH?

Sparta letos naplňuje očekávání a její hráči taktéž. Mě asi nejvíc překvapil Pavel Kousal. A to svojí komplexností a vlivem na hru.

27.3.2024 v 14:37 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 49 | Diskuse

Petr Těthal

MS v ledním hokeji divize IIIA

V Kyrgyzstánu se konalo MS jedné z nižších divizí (divize IIIA), pojďme se na tento turnaj podívat malinko blíž.

19.3.2024 v 14:44 | Karma článku: 7.04 | Přečteno: 199 | Diskuse

Petr Mašín

Iron Dad – První nádech svobody

První kapitola mé cesty na dlouhý triatlonový závod, Iron Man. O mém bezstarostném dětství a prvním horském kole, díky kterému jsem pochopil, že v životě budu chtít dál a výš.

16.3.2024 v 15:29 | Karma článku: 10.38 | Přečteno: 136 | Diskuse

Milan Macho

Fotbalové nůžky se rozevírají

Budíček! Probuďme se ze snu, že se úroveň české fotbalové ligy nějak výrazně zvedla. Fakta z Evropské ligy: Liverpool – Sparta 11:2, AC Milán – Slavia 7:3. Smutný rezultát měření sil zástupců české ligy s anglickými a italskými.

15.3.2024 v 19:22 | Karma článku: 14.22 | Přečteno: 330 | Diskuse

Petr Těthal

Play-off, baráž, systém prolínání soutěží… Co je nejvíce fér?

V ELH započaly vyřazovací boje. A jako každý rok zároveň s nimi začala debata o tom, kolik týmů by mělo postoupit do play-off a samozřejmě se stočí i řeč na baráž. 100 lidí = 100 názorů. Tady je ten můj.

15.3.2024 v 13:35 | Karma článku: 5.13 | Přečteno: 148 | Diskuse
Počet článků 933 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1406

Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...