Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lze na kriminál získat "Modrou knížku"

Ani nevím, čím to je, ale dneska jsem si při čtení zpráv vzpomněl na svoji vojenskou službu. A že já měl nějakou vojenskou službu. Byl jsem na vojně dvakrát, a pak mě ještě dvakrát přemlouvali, a pak mi dali modrou.

Poprvé jsem rukoval ve dvaceti. Do Karlína, Čestná stráž 1411. Říká se, že ty špatné zážitky časem překryjí ty hezké a z celé vojny zbydou pouze veselé historky. Nějaké bych z paměti vytáhnul, ale určitě nepřekryjí zážitek, jak mi na záchodě mazáci přelomili nos, protože jsem nechtěl pít vodu z mísy. Říkalo se tomu "kobylí žízeň". Když jsem si posléze nos viděl, a rozhodně ne z úhlu, jaký by se mi líbil, voda mi zachutnala a jak to jelo. Mazáci se smáli a já byl rád, že mě velitel po příchodu na školení ujistil, jak šikaně na vojně odzvonilo.

Za půl roku zjistili, že jsem kripl. Bolelo mě koleno – a mělo na to právo. Jako mladý jsem lezl po skalách, bez lana, měl jsem nízkou váhu, že jsem šplhal jako Spider-man, ale jednou jsem dolezl a spíš letěl jako Superman a od té doby koleno nestálo za nic.

Doktor kouknul na rentgen, řekl cosi o gonartróze a já se začal chystat na návrat do civilu. Doktor mi popřál hodně štěstí a sbohem, protože se už neuvidíme.

Mýlil se.

Vojenští lékaři měli jinou vizi. Koukli do zprávy a oznámili mi s jistotou, že přesně za dva roky budu v cajku.

Nemýlili se. Kdo má moc a rozhoduje, tak se nemýlí.

Za dva roky mě povolala armáda zas. Nejprve na Vojenskou správu, kde mě řádně po vojensku zjebal otylý voják za stolem, protože jsem nedal tenisky do rohu, ale nechal jsem je vedle sebe. Zatímco si všichni prohlíželi moje koule, oznámil mi, že jsem zdravý a půjdu na vojnu.

Nemýlil se.

Tentokrát však pro mě v Praze nebylo místo. Jednoho červnového dne jsem došel na nádraží Praha-Libeň, zakoupil si vojenský lístek a přeplněným rychlíkem vyrazil do Olomouce. Tam mi nejprve zase okoukli koule a pak mi dali kanady a uniformu, přičemž jsem zjistil, že některé věci se již jako před dvěma roky nenosí. Ale nevadí. Dali mi buřta a ptali se, kde mám svoje modré tepláky:

"Jako jak tepláky?" ptal jsem se.

"No, ty co jste dostal!"

"Před dvěma rokama?"

"No ty, a tenisky k nim!"

Já myslel, že si dělají srandu, avšak armáda na tom musela být bídně, poněvadž doopravdy čekala, že si některé věci uschovám a použiji znova.

Mýlili se.

Tepláky mi prostě nedali. Ani tenisky. Za to mi hned oznámili, že druhý den změním posádku a pojedu do Prahy, do Kbel, asi dvacet minut autobusem od mého bydliště. Oznámil jsem jim, že jsem netušil, že se do Olomouce jezdí vystrojovat celá armáda jako ti někdo za republiky v Praze do salonu u Adama, a oni řekli, že to tak mám v papírech.

Když zjistili, jak jsem to myslel, dostal jsem rozkaz, abych držel hubu.

Takže jsem se vyspal, novým spolubojovníkům jako válkou otřelý voják vysvětlil, co je čeká a jak probíhá operace nosní přepážky po narovnání nosu, vzal si batoh a jel na nádraží, abych zase vystoupil na nádraží Praha-Libeň a šel na autobus.

No, pokud si myslíte, že by mě mělo začít bolet koleno, nemýlíte se.

Takže jsem jel zase do nemocnice do Střešovic a pozdravil se s tím samým doktorem, který mě před dvěma lety ošetřoval, a když se podíval na rentgenový snímek kolene a dostal čuchnout k amoniaku, oznámil mi, že pro války skončily, definitivně.

Mýlil se.

Takže jsem byl zase kripl a čekal na "Modrou knížku" (to velké M si zaslouží. Čekal jsem skoro dva měsíce, zavřený na marodce jako zloděj, a pak, a pak, a pak – pak mi vojenský lékař oznámil, že za dva roky budu v cajku.

Mýlil se.

Za dva roky jsem na jejich písemné volání už neodpověděl. Nějak byly povodně a já měl jiné starosti než si nechávat prohlížet varlata a být zjebán týpkem v uniformě. Nakonec jsem na Vojenskou správu dorazil o půl roku později. A co myslíte? Ano. Zjebali mě.

Dokonce na mě křičeli. Voják, už ne tak otylý. Já se na něj koukal a řekl mu, že se prostě nesvlíknu. Prostě ne. Že blbce jsem jim dělal dost dlouho a že pořád čekám na zázrak uzdravení mého kolene, který mi slibovali dokonce dvakrát. Jak se říká, udělej ze mě pitomce jednou, zastyď se, udělej ho podruhé, styďme se oba.

Voják se nestyděl. Řval na mě, že pudu sedět. A já mu odvětil, že určitě, ale až za hodinu do linky jedna, a ať to zkrátí, páč já už sloužím jiné armádě a uniformě. Nakonec mě vyhodil a řekl, že se mám těšit, že mi to osladí, že s takovými si umí poradit.

Mýlil se.

Za dva roky mě pozvali zas. Tentokrát někam do centra Prahy, a  to nebylo jako na správě na Černém Mostě. V centru je jiná vojna. Tam mě zjebal hned vrátněj na vrátnici. Že prej jdu o dvacet minut dřív a že na vojně mě naučí přesnosti (to se nějak brala poslední vlna vojáků).

Mýlil se.

Usmál jsem se hezky na pana vrátného a začal před ním odpočítávat v pozoru ubíhající vteřiny. Chtěl mě vyhodit, ale já mu oznámil, že jestli to udělá, tak to beru, že mě nechce pustit dál a odejdu do práce, a jestli si jako všimnul, už mi už jaksi není sedmnáct, aby dělal na mě bu bu bu. Něco brumlal a trval na dodržení času. Tak jsem se dole na vrátnici zabavil.

Na nástěnce měli papír, že se jako bude pořádat přednáška o teroristech a zájemci měli svá jména napsat hned vedle do čistých kolonek. Bylo mi líto, že se nikomu téma přednášky nezamlouvá, a tak jsem jako prvního napsal sebe pod pseudonymem Usáma bin Ládin.

Vojáci za stolem na mě nekřičeli. Ani nechtěli striptýz. Dokonce jsem ani nenačural do předané skleničky. Jeden mladík si z toho dělal legraci, že to budu mít špatný, když nedokážu zatlačit. Když pak viděl, a to se už svlékal, že se mnou jednají u stolu nějak jinak, dokonce se na sebe usmíváme a vojandy a doktorky se dobře baví, svůj humor trochu ztratil.

Poslední zbytky se vytratily definitivně, když jsem kolem něj při odchodu procházel, poplácal ho po rameni a říkal – "Na tebe jsem upozornil, ty se mi líbíš. Možná že se mnou pojedeš hned za moře. Viděl si film Četa?"

Někdo v davu, kdo poslouchal, hlesl: A kurva!

A já byl svobodný. Dole u vrátnice jsem se ještě zastavil, zasalutoval jako Švejk a řekl: "Poslušně hlásím, že jsem opět kripl! A dávám si odchod, dědku!"

Nemýlil jsem se.

Byl jsem svobodný. A tentokrát definitivně. To by bylo, aby nakonec nějak nebylo. Kolikrát vás někam zavřou, a pak si to ani neodkroutíte celé, a pustí vás, a už se ani nevrátíte. Jo, svoboda. 

Autor: Pavel Hewlit | pondělí 21.11.2016 14:17 | karma článku: 23,63 | přečteno: 956x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1993x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 483x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ten náš frajer Rakušan

Nejspíše jste zaslechli zprávu, že pan ministr vnitra nechal na budově tohoto ministerstva ku příležitosti státního svátku vyvěsit tři vlajky – Naši, tu druhou a mezi nimi vlajku s Putinem v pytli.

29.10.2022 v 8:44 | Karma: 47,96 | Přečteno: 10846x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Jak jsem se potkal s paní Postlerovou a něco jsem pak pochopil, a nejen o sobě

Paní Simona Postlerová je česká herečka a dabérka a její hlas poznáte bez váhání. Zabarvení hlasu je noblesa a tón je krása a někdy i mírně hlubší něha. Takhle bych ho popsal.

25.10.2022 v 11:03 | Karma: 26,58 | Přečteno: 1358x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Jak se mi v tramvaji porvali tři rusky hovořící občané

Omlouvám se za kostrbatý název, ale dneska si nemůžete napsat jenom tak něco, třeba to, kdo je kdo, protože to by Vás hnedka mohli podezřívat, že někoho nemáte rádi.

19.10.2022 v 14:16 | Karma: 39,53 | Přečteno: 2179x | Ostatní

Pavel Hewlit

Americká výchova jako základ konce Čechů aneb Rozmačkaný krabí chlebíček v novém tvaru

Vždycky si uvědomím ony smíšené pocity, jakmile se setkám s rodinkou, kde děti dávají o sobě hlasitě vědět, aniž by právě o tyhle projevy stáli jejich rodiče nebo kdokoli jiný v blízkém okolí.

4.10.2022 v 14:19 | Karma: 38,44 | Přečteno: 1504x | Ostatní

Pavel Hewlit

Pan ministr se pouze ve svém prohlášení spletl (nebo to nevydržel)

A taky že jo – a ruku na srdce, komu se to někdy nestalo, že řekl, co říct vlastně nechtěl, a nechtěl to říct, až když mu někdo jiný řekl, že to vlastně říct nechtěl. Nebo ještě neměl.

26.9.2022 v 13:18 | Karma: 36,68 | Přečteno: 1087x | Ostatní

Pavel Hewlit

Jak jsme našli morální polohu svého postoje k válce

A hned na úvod řeknu, že není překvapivá, neboť není ničím novým, co by se od malého, a přitom šikovného národa očekávalo.

22.9.2022 v 18:51 | Karma: 24,30 | Přečteno: 623x | Ostatní

Pavel Hewlit

Nebezpečí požáru koloběžek aneb Půlnoční sexy (skoro) hasič

Nemám některé lidi na koloběžkách rád. Nejen kvůli onomu pocitu moci, který ucítí, když pod sebou zavrní elektromotorem, a pomyslí si, že chodci jsou póvl vhodný k likvidaci.

20.9.2022 v 13:54 | Karma: 40,57 | Přečteno: 4114x | Ostatní

Pavel Hewlit

Disney má další pohádkový genderově vyvážený zářez + něco o rasismu

Pokud je příležitost, nijak se svým obdivem k firmě Disney netajím. Je pro mě ukázkou nejen perfektně zvládnutého podnikání, vedení lidí, ale i ukázkou toho, jak rychle umíte v ledasčem otočit.

11.9.2022 v 11:31 | Karma: 31,86 | Přečteno: 1076x | Ostatní

Pavel Hewlit

Jelikož nevíte, co Vás čeká, tak jste ještě „stateční“

Blíží se zima, a co se mě týče, já si myslím, že celá situace ohledně plynu dobře dopadne. Ne že by se vyřešila situace s válkou, ta se ještě tak dva roky nevyřeší, ale Vláda nesmí selhat.

9.9.2022 v 19:04 | Karma: 37,31 | Přečteno: 1070x | Ostatní

Pavel Hewlit

Na základce bude nový předmět – „wellbeing“, a jedničku nikdo nedostane.

Musel jsem nejdřív trochu pohledat ve slovnících, protože tenhle název vůbec neznám a evokoval mi něco jako koupele a masáže, takže něco spojeného s wellness.

8.9.2022 v 8:28 | Karma: 31,51 | Přečteno: 913x | Ostatní

Pavel Hewlit

Jezte zdravě, ale přijdete o kouzlo našeho zdravotnictví, ale zase nezahájíte revoluci

Nijak nepopírám, že mnou popsané události mohou být shodou náhod, jako by se právě na mě krutý osud chtěl pomstít, že na zdravotnictví v politickém měřítku delší dobu kašleme a lidi v něm pochopili, že to jenom tak neskončí.

7.9.2022 v 11:51 | Karma: 20,88 | Přečteno: 510x | Ostatní

Pavel Hewlit

Velitelka celosvětové aliance demokratických sil paní Pekarová-Adamová

Já Vás včera varoval. Já říkal, že jestli nebudete mít pana premiéra rádi a on nebude mít z Nás radost, paní Pekarová-Adamová něco řekne. A už je to tady.

5.9.2022 v 13:26 | Karma: 41,14 | Přečteno: 1763x | Ostatní

Pavel Hewlit

Jak bezpečně poznat Rusa, který volí Babiše

Včerejšek a v něm pan premiér Fiala ukázal našemu národu, jak je jednoduché v naší krásné a spokojené zemi rozeznat proruské živly, na něž je dobré ukázat si prstem.

4.9.2022 v 10:35 | Karma: 46,86 | Přečteno: 7906x | Ostatní

Pavel Hewlit

Paní Pekarová Adamová si přeje svetrový mír a kdy točit pokračování hitu

Svetr paní Pekarové Adamová (dále jen P.A.) se stal již legendární záležitost a politička svým svetrem ukázala cestu, jak se vypořádat s nadcházející energetickou krizí.

31.8.2022 v 12:53 | Karma: 37,82 | Přečteno: 1152x | Ostatní

Pavel Hewlit

Mi Němec sakásáme tocho Rassist Vinetů

Vy na sačátek musela nejdřív vědět, že mi Němec fždycky ferová osobnost. My dobže fždycky věděla, co je tobfré a co nicht tobfré a mi uměla ze fždycky poučit z der Lapsus.

30.8.2022 v 1:50 | Karma: 35,28 | Přečteno: 1067x | Poezie a próza
  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik