Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

"Nemám občanku" poprvé – kamera, akce

"Dobrý den, můžete se mi prosím legitimovat?" "Ano, jistě moment, děje se něco?" "Ne, pouhá kontrola!" "dobře, Tady máte." "Ano, ano, ano, v pořádku, děkuji." "Nemáte zač!" "Na shledanou!" "Na shledanou."

A je to. Je v tom nějaký problém? Ještě si jednou dialog přečtěte a dosaďte si role jako policista a občan. A ještě se zeptám, je v tom nějaký problém?

Jeden člověk si řekl, že ano. Nebudeme řešit, že měl dredy, nemluvil slušně, protože jak mi tady vysvětlila kolegyně blogerka Kielbergerová, ne každý takový je automaticky neslušný a špatný. Akorát nevím, proč když se vždycky něco takového semele, hodně krát jsou u toho právě takoví lidé. Asi náhoda. Tím ale nechci říkat, že by podoba měla co dočiněním s problémy. To ne. Spíš je problém nevhodné vystupování takového člověka.

Ale dál. Asi jste reportáž četli. Mladík se nechce legitimovat a policistům a vojákům se to nelíbí. No a náhodou je tam někdo, kdo vytáhne mobil a začne celý incident natáčet. Člověk by si řekl, že když něco natáčím, a mám o tom svůj názor, budu se alespoň vyjadřovat slušně, a ne jako ten dotyčný, který dělá problémy.

Skoro to vypadalo, jako by šlo o reality show ze života zákona. A rozhodně ne o první díl. Videa, na němž strážci zákona dělají svoji práci a lidem se to nelíbí, už nejsou ničím neobvyklým. A mně se zdá, že právě přišel jejich správný čas a lidé nám je budou víc ukazovat. Začnou prohrabávat archívy a to by bylo, aby se něco nenašlo, neboť jak jsem řekl, bude to móda.

Po incidentu s mladíkem a studentkou, o němž jsem taky psal, a výroku soudu o její nevinně, je teď policie v nezávidění hodné situaci. Zřejmě na základě dalších a dalších videí ze svých zásahů budou muset svůj pracovní postup přehodnotit. Takže bude vypadat, asi takhle:

"Dobrý den, mohu prosím vidět váš občanský průkaz?"

"A proč jako, vole, to jako něco dělám, nebo co?"

"Promiňte, mohu ho vidět, jen pro kontrolu!"

"Si vyliž prdel, co dělám, tohle je svobodná země, kurva ne, demokracie, ne, co?"

"Mohl byste se mi prosím legitimovat!"

"Vyser si voko. Já tu stojím a budu stát, pičo. Fízle zasraná! Jdi do prdele!"

"Opravdu byste se mi nemohl legitimovat!"

"Ty vole, jdi si vopíchat mámu. Neser mě! Nesere mě. NESER! Ty ti tady takovou ubalím, že se posereš, a ještě mi budeš platit, ty fízle náckovská!"

"Já bych ale ten průkaz potřeboval vidět, pro kontrolu, jenom kvůli podezření!"

"Ty vole jdi do prdele. Padej. PADEJ, ty povidám. Než tě nakopu, ty píčo, dělej. Zmizni mi z vočí, než se posereš. Vypadni. VYPADNI!"

A bude hotovo. Na rozdíl od prvotního dialogu v úvodu, v tomhle já problém vidím, a hodně velký. Víte, nebudu asi první, od koho uslyšíte, že svoboda (potažmo demokracie) je daleko složitější než totalitní režim. Je křehká, je snadno zaměnitelná s jinými významy společenského vnímání světa – a žel teď mám pocit, že je něčím, co si sice zasloužíme, ale pravděpodobně si ji nezasloužíme v téhle době, kdy nevíme kudy kam.

Nebudu tady psát o práci policistů, to už mám za sebou v jiném článku – a taky bych se zase nerad dočkal toho, že mi někteří diskutéři budou psát do diskuzí o tom, jak píšu na zakázku a policisty nazývat nespisovnými výrazy (i tohle je důkaz, že svobody teď a tady je pro nás škoda).

Ale napíšu, že bych si strašně rád popovídal s tím člověkem, který video ze zásahu pořizoval. Jenom popovídal. A povídal si s ním o demokracii, o níž tam mluví. Jak si ji představuje? Jak by měla vypadat, a jak by měla fungovat? A jestli by jeho verze pro demokratické soužití vydržela byť jediný rok bez problému kolem a kolem. (A ještě bych se zeptal, proč to celé vzniklo - ale aby mi řekl pravdu, když začátek nenatočil.)

Avšak mám strach, že o demokracii se oni a jim podobní bavit nechtějí, protože podle toho, jak se prezentují a co díky tomu vzniká, nejde tak o celkovou demokracii, jako spíš o další totalitní režim, v němž oni budou pány, a my ostatní budeme jenom přihlížet a klopit hlavy.

Málo s těmi lidmi mluvíme. Kdybychom to dělali dřív a častěji, mohli jsme být na svých cestách o něco dál.

Je to smutné.

Autor: Pavel Hewlit | pondělí 2.5.2016 16:25 | karma článku: 43,38 | přečteno: 5270x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1994x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 483x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnují kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Nejvyšší soud odmítl dovolání střelce z úřadu práce. Potvrdil mu doživotí

26. dubna 2024  10:15

Nejvyšší soud potvrdil Jiřímu Dvořákovi doživotní trest vězení za násilné útoky na několik žen v...

Tohle je nenávist, řekl o protestech za Gazu Trump. Kampus stále nevyklidili

26. dubna 2024  9:29

Kolumbijská univerzita v New Yorku odložila ultimátum, podle něhož měli protestující propalestinští...

Byl na vozíku, po výměně kyčlí běhá, trénuje na maraton. Pomáhá mu konopí

26. dubna 2024  8:58

Jakub Kryšpín pracoval, dálkově studoval vysokou školu, měl plány do budoucna. Ty ale v roce 2006...

  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik