Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsem ve finále – to abych se snad i omluvil

My Češi jsme v tomhle zvláštní. Prostě nějak neumíme vstřebávat radosti a úspěchy druhých – s výjimkou sportu, tam si totiž myslíme, že je úspěch náš společný (prohra už ne).

Přišlo to náhle jak podzim do Podkrkonoší a já jsem ve finále Letní povídky. Ano, mám radost. Nikdy bych nebyl tak přehnaně skromný, že bych mávnul rukou "no a", a zalezl zpátky do svého smradlavého sudu a špinavý bušil do klávesnice deseticentimetrovými nehty článek o smyslu života.

Mám radost, a jelikož jsem i Čech, věděl jsem, že někdo radost mít nebude. A ani jsem se nedivil, že si dá někdo tolik práce, aby svoji nespokojenost z absence vlastní radosti začal řešit články a diskuzemi. Nedivil jsem se proto, že tahle stížnost na úrodnou půdu padne a vždycky se najde víc přikyvovačů – inu těch, co nepostoupilo, bude vždycky víc, přestože všichni jsou přece vynikající pisatelé.

(Pamatuju si, jak se před lety našli i tací, co Svěrákovi vyčítali, že obdržel Oscara za Kojlu.)

Ale tady se Oscar nedává, je to jenom literární soutěž, a přesto to jede. Holt do finále se nedostali ti a ti koně a už bublají emoce a hledají se důvody, proč támhleta a zase támhleta povídka nemá ve finále co dělat.

Za sebe vám oznamuji, že jsem všechna zadání splnil do puntíku, ať si paní Kadeřábková blábolí co chce. U téhle paní mě ještě navíc napadá taková ta filozofie ohledně šlechtictví v sobě, kterou většinou vídám ve fantasy filmech – akorát v jejím případě to není o šlechtictví, nýbrž o spisovatelství: "Když nejsi spisovatel celý život, můžeš alespoň jako spisovatel zemřít". Ačkoli tady mě spíš napadne pádnější: "Když už neumíš psát, můžeš alespoň do psaní žvanit."

Kdo do finále patří nebo nepatří, bylo na porotě, a ta pravděpodobně věděla, co a proč dělá. Já jen nechápu, proč se vlastně u některých čtenářů ta vlna nelibosti otočila přímo na autory. Něco napsali, třeba i v rozporu s pravidly, ale pořád to byla porota, která je vybrala – přesto si někteří myslí, (nebo si myslí, že je to vzhledem k okolnostem bezpečnější - lidi z poroty ještě třeba budou někdy potřebovat na výběr článků) že to jsou právě autoři, co si svůj postup zařídili, rozuměj tím podmázli.

A já už to tedy nemůžu vydržet, a musím vám to říct, protože svědomí mě tíží a já nevím jak dál a už se dvě noci přavaluju v posteli a nespím. Přišli za mnou, přišli, na konečnou na Lehovci. Přišli ze tmy, měl jsem šestnáctku a ještě kolo před sebou. Přišli a ptali se mě, jestli nechci do finále, a já moc chtěl, chtěl (přísahám, že teď už pláču na klávesnici), chtěl jsem, moc jsem chtěl. Jsem jen prostý chlapec, špinavý od kolejí, tramwajmen, a to tohle byla lákavá nabídka. A já chtěl tak moc, že jsem porotcům rozdělil svoji svačinu a na rok přislíbil dávky sodovky z našeho automatu ve vozovně, a oni souhlasili. A já se teď toliko stydím, že jsem podlehl, že jsem z krásy vesmíru padl zpátky do husté hmoty a teď se v ní plácám.

Ano, uplatil jsem je, chlebem a šunkovým salámem a ještě přihodil polomáčený sušenky. Vím, že to není čestné, ale bylo to tak lákavé.

Nějaká paní zase v jiné diskuzi psala, že ať vyhraje kdokoli, je to vlastně podvod, a dotyčný to bude vědět, takže si to asi neužije. Je vidět, že lidi v tomhle mají jasno.

A jasno v tom mám i já. Lidi holt některé věci budou snášet vždycky špatně. Tím však nějak nemyslím sám sebe. Já si to celkem užívám – a víte co, jak sám sebe znám, myslím si, že i právem.

Přestože rok ponesu do iDnesu těžké petky a sodovar ve výpravně budu dojit jako krávu.

Autor: Pavel Hewlit | neděle 13.9.2015 11:31 | karma článku: 13,78 | přečteno: 535x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 484x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Studenti Kolumbijské univerzity stále demonstrují, čelí podmíněnému vyloučení

30. dubna 2024  8:35

Kolumbijská univerzita v New York City začala s podmíněným vylučováním studentů, kteří do...

Vedení TOP 09 jedná o ministrovi. Dorazil Tuleja, pozice ve vládě ho zajímá

30. dubna 2024  6:02,  aktualizováno  8:04

Vedení TOP 09 rozhoduje o kandidátovi na post ministra pro vědu, výzkum a inovace. Helenu...

Při přestřelce s hledaným mužem v USA zemřeli tři policisté

30. dubna 2024  7:02

Život tří policistů si vyžádala přestřelka s hledaným mužem, která se odehrála v pondělí v...

V Kaprunu zemřel šestašedesátiletý Čech. Na sjezdovce se srazil s dalším lyžařem

30. dubna 2024  6:45

Při lyžování v rakouském horském středisku Kaprun zahynul v pondělí 66letý Čech. Nepřežil čelní...

  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik