Na vánoce zásadně neodpouštět

22. 12. 2014 10:22:14
Jak už jsem psal včera, bylo by hezké, kdyby vánoce se staly takovými svátky, jak si je fantazírujeme, tudíž by byl klid, nikde se nic nedělo, všichni se měli rádi, nic se nemuselo kupovat, neválcovala by nás reklama, politici by si z nás jako obvykle nedělali srandu svými projevy o tom, kdy se a co bude ve vánoční čas zavírat – lidé by se měli rádi obyčejně a objímali se a byli by pozitivní a měli by slunce v duši.

Jenomže takové vánoce už dlouho nejsou a my si pořád jen na ně hrajeme a každý rok trochu posunujeme a měníme pravidla, co by se mělo a co ne, a měníme to proto, že můžeme, a z vánoc si tak vytvořili jedno komerční show.

A do vánočních pravidel kdysi patřilo, že vánoce jsou časem zázraků, a že v časech zázraků se může úplně všechno, a hlavně by na sebe měli být lidé hodní a měli by si odpouštět a podávat si ruce a objímat se a říkat si, co jsme si – to jsme si, a měli by to myslet upřímně, poněvadž zázraky upřímné jsou a jiné ani být neumějí.

A já jsem taky před lety odpustil. A odpustil jsem někomu, kdo mi udělal něco, co bych do něj nikdy neřekl, a odpustil jsem mu i to ostatní, a všechno to vypadalo moc dobře, ale moc dobře to vypadalo jen v mojí hlavě, v mých myšlenkách, v mých malých semínkách fantazie, poněvadž jsem si myslel, že když někomu odpustíte na Vánoce, v ten kouzelný čas, že to kouzlo se vlije i do toho druhého a bude kouzelný taky.

Jenomže žádné kouzlo se do toho druhého nevlilo, naopak, jako by se do něj vlilo nějaké svinstvo, protože ten člověk byl horší a horší, asi si myslel, že mu bude odpuštěno pokaždé, a tak se dál brodil slizem a válel bahnem, a myslel si, že ho pokaždé odpuštění umyje jako jarní vlahý déšť.

A letos ke mně přišla taky jedna malá svině, co chtěla odpuštění. Pouze malá svině, jelikož velké se nemají potřebu omluvit a vesele si chrochtají světem a drží se za ruce a skákají jako děti. A ona přilezla, a lísala se a chtěla být kamarád. Jenže já nějak nedokázal zapomenout, že je práskač a udavač, a že to dělá jen proto, aby si ji někdo všimnul a podrbal za ouškama a on vrněl blahem.

Tak já přemýšlel, a já koukal na lidi a projížděl městem tramvají, a koukal na lidi, a někteří ti lidé na sebe byli hodní a drželi se za ruce a usmívali se (ale neskákali jako děti), a někteří kolem sebe šli a mračili se, přestože v ruce měli tašky a v nich krásně zabalené krabice s velkými mašlemi, a druhá ruka jim tak plandala do kroku, jako by byla mrtvá.

Čekal jsem na vánoční zázrak, čekal jsem na lásku, která se snese místo sněhu a zahalí celé město do mlžného oparu milování a opětování – ale nic se nedělo a zázrak se nestal, a tak jsem práskačovi neodpustil. Ne že bych byl zlý, nebo jak on říká, zatvrzelý (plus nějaký nadávky), neodpustil jsem, poněvadž bych zase později litoval, protože odpuštění už dneska není jako dřív, že si ho lidé vážili, že se za něj modlili, že ho chtěli, že toužili jako vězni v kobce po jasném slunečním svitu. Dneska je odpuštění jen odpustek, který se uděluje jako na běžícím pásu, akorát ten vánoční má větší cenu, jako pěkný diamant.

A tak jsem tedy o vánocích neodpustil a nebudu to dělat ani dál. Lidé za to už nestojí. A ti, co za to stojí, těm nic odpouštět nemusíte.

Autor: Pavel Hewlit | pondělí 22.12.2014 10:22 | karma článku: 27.80 | přečteno: 3346x

Další články blogera

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma článku: 33.09 | Přečteno: 1992 | Diskuse

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma článku: 36.43 | Přečteno: 940 | Diskuse

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma článku: 26.30 | Přečteno: 483 | Diskuse

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma článku: 44.98 | Přečteno: 6722 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 5.85 | Přečteno: 288 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 21.60 | Přečteno: 424 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 291 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 572 | Diskuse
Počet článků 933 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1406

Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...