Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Musím pořád řešit řeči paní Dobiášové

Paní Dobiášová je zelinářka a potkali jste ji v seriálu Nemocnice na kraji města. Podle mnohých to byla baba, která všem doktorům neprávem zatápěla. A proč to dělala? Protože byla Dobiášová.

Já taky dělám „práci“ a objevila se v ní paní Dobiášová. Neobjevila se náhodou. Zatímco v seriálu se objevila po úraze svého manžela zelináře, u mě se objevila po úspěchu, jehož výsledek v několika měsících svět uvidí.

U nás je normální, že když máte úspěch, setkáte se se závistí. Ta závist má formu pomluv, zesměšňování, urážení, a to všechno dohromady má ještě určitou legitimitu, že je to vlastně v pořádku.

Slyšel jsem od svého nadřízeného, že to je v pořádku, když se lidé takhle chovají. Že je to určitá daň. Já si nemyslím, že to v pořádku je, ale já nejsem nadřízený.

Úspěch se neodpouští. Zvláště pokud má formu takovou, že na něm pracujete sami, bez pomoci – že jej nedosáhnete jako jiní, kteří o něj musí žebrat, musí střádat, přemlouvat, protože ho chtějí tak moc, že jste schopni podepsat smlouvu s ďáblem, abyste si několik měsíců o sobě mysleli, že jste mistři světa.

Paní Dobiášová je vedle mě teď často. Já se s ní bavit nechci, ale ona přesto pořád si najde skulinku, aby mě pomluvila. Pokud jí řeknu, že mi to vadí, vždycky odpoví, že jenom fňukám, že si stěžuju, že to musím vydržet.

Nejde tak o to, že mě pomlouvá – jde o to, jak mě pomlouvá. Jak mi někdy i vyhrožuje. Už i násilím. Pro mě už to není nic nového, dokonce mě to svým způsobem i trochu baví, ale mám příbuzné a známé, kteří tyhle pomluvy a posměšky a vyhrožování musí číst a zavalují mě dotazy, jak se věci mají.

Není nic přesnějšího než dobře mířená pomluva, která se nezakládá na pravdě. Proto je to pomluva. Tomu člověku, který ji vypustí, tomu o nic nejde. Ten jenom někoho ničí – a dle sebe po právu. Takže je to v pořádku. Jediné, co on řeší, je, jak moc přitvrdí příště.

Příště nemusí napsat jenom nadávky. Nemusí psát, že je někdo třeba dement nebo špína nebo ho chce zmlátit – příště už napíše něco silnějšího. Třeba, že je někdo nácek, pedofil, že ubližuje zvířatům. Kdo může říct, že tohle příště neudělá?

Ptal jsem se svých nadřízených, jestli je možno s paní Dobiášovou něco dělat. Posílám jim odkazy na její řeči, ale nic se neděje. Pravděpodobně ze tří důvodů:

- buď jim to je jedno

- nebo jim to nevadí, když to píší někteří lidé

- sami chtějí, aby se mi to dělo

Ptal jsem se nadřízeného na druhou variantu. Dostal jsem odpověď, že něco takového není možné, ale že něco takového na sebe slýchává často. Moje učitelka psychologie mi říkala, že pokud potkám člověka, který říká, že něco o sobě slýchává často, je to většinou proto, že je to pravda.

Paní Dobiášová je na koni. Paní Dobiášová je na koni hodně nahoře. Paní Dobiášová chce být viděna na koni. Paní Dobiášová musí být viděna. Ani o tom nepřemýšlejte, že by viděna nebyla.

Při své práci používám mnoho forem komunikace. Paní Dobiášová používá jen jednu. V mém případě tu jinou nevyužívá. Víte proč – nebyla by vidět. Paní Dobiášová totiž pomlouvá a ubližuje s publikem. Paní Dobiášová potřebuje poplácání po zádech, potřebuje potlesk jiných Dobiášů, potřebuje uznalé pozdvihnutí ruky krále.

Paní Dobiášová moc dobře ví, kde má chleba namazaný a čím je namazaný. Paní Dobiášová se proto může ukázat v mnoha podobách. Může se ukázat třeba jako sluníčkářka, může se ukázat jako rasistka, může se ukázat jako nesmlouvavá zastánce čehokoli, ale musí se tak ukázat správně. Paní Dobiášová má dvojí metr a ví, co by jí a od koho mohlo uškodit.

S Paní Dobiášovou nemůžete diskutovat na úrovni. Je to nemožné. Ona nediskutuje, ona vám káže. Ona vám káže s rozevlátými gesty zkušeného kněze a kouká po okolí, aby věděla, kdo bude dalším tématem její teologické rozpravy. Bude to ten, kdo nekýve souhlasem.

Pokud během kázání paní Dobiášové ujedete s nervy, což není nic neobvyklého, a třísknete dveřmi, stane se z ní ublížená dáma. Kouká se po jiných a nevěřícně s mírně se pohupující bradou značící příchod pláče, se ptá, jestli dotyčný skutečně odešel. Když se jí dostane odpovědi, že skutečně ano – stále nechápavě se dívá na dveře, jako by chtěla odchozího přivolat zpátky, a ptá se milým, trochu roztřeseným hlasem – a proč odešel, vždyť jsme si tak hezky povídali.

Ptal jsem se na Paní Dobiášovou starších lidí, starších tím, že byli na mém místě před mnoha lety. Pokrčili rameny a říkali, že to znají, že je to pořád stejné, že stejné Dobiášové jsou tady rok co rok. Že pro každého jako já je připravena jeho paní Dobiášová a s ní lidé okolo, kteří se pro mě změní a kteří mě i zklamou. Ale nemám prý věšet hlavu a být smutný. Díky takovým Dobiášovým mám jednu vzácnou věc do života – vím, komu nic ve vůbec ničem nedlužím.

A to je dobře vědět.

 

Autor: Pavel Hewlit | úterý 7.6.2022 11:43 | karma článku: 25,06 | přečteno: 935x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 484x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rozhodnutí ANO neúčastnit se jednání nepovažuji za šťastné, řekl Pavel

29. dubna 2024  8:33

Prezident Petr Pavel bere na vědomí rozhodnutí opozičního hnutí ANO neúčastnit se jednání o...

Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou

29. dubna 2024  7:35

V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...

Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem

29. dubna 2024  6:53

Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...

Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky

29. dubna 2024  6:33

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik