Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nechtěl jsem, ale prostě se to objevilo (a dostalo mě to)

Nechtěl jsem a říkal jsem si, že moje psaní o letošních volbách skončí včerejší povídkou a budu pokračovat ve psaní románu.

 

Copak to taky není zajímavé? Za Klánovicemi v kukuřičném poli najdou ráno po bouřce mrtvou a znásilněnou ženskou. A do toho lidi kolem - ženská, co vede sektu, chlap, který má za alter ego ženskou, emo holka, obyč holka - a do toho ta mrtvá, která není tím, kým se za života ostatním zdála. 

Kam se na tohle hrabe psaní o volbách?

Ale hraje se do poslední vteřiny, a tak se agituje a přemlouvá a diskutuje do posledního dechu a do posledního argumentu. 

Nechci agitovat, od toho jsou tu jiní, já už mám hotovo a připravuju se na literární přesun do kukuřice - ale uvědomil jsem si, že v tom shonu, jak jsem psal o té a té straně, jsem nikdy nepsal o tom, jaké jsou třeba přesvědčovací metody, když vás takhle někdo zastaví na ulici a zeptá se, jestli jste už rozhodnutí.

Tohle téma je univerzální, protože jak jsem si uvědomil, třebaže jsou jiná témata stran a jiná témata samotných ideálů, přesvědčovací metody jsou všude stejné.

Chytla mě jedna paní a jestli prý jsem rozhodnutý? A já že jo, ale jí se to nelíbilo jak, a tak mi začala vyprávět, že bych se měl rozhodnout jinak.

A už to jelo. 

Moje chyba a moje zklamání. Vždycky skočím jako na špek na to, že při podobných příležitostech a událostech myslím na diskuzi. Ale ona se diskuze nekoná. Proč by měla? Přesvědčování je takový nádechový monolog. To je takový ten monolog, jak to vypadá, že člověk ani nemusí dýchat a jede a jede a jede.

Ne že by bylo co říkat nového, ale pořád můžete opakovat, co už se řeklo. Nemá význam se hádat, jestli je to pravda, nebo ne. Ono se to s pravdou má totiž všelijak. 

Diskuze tedy nemá význam. Nejvíc proto, že se neočekává. Ono takové přesvědčování je vlastně taková další televizní debata bez televize. Akorát tam chybí manželky.

A taky upřímnost.

"Není pořád doma, a když ano, je utahanej. Pak s ním nic není. Kdyby radši dělal něco pořádnýho. Jo jasně, prachy slušný, ale taky to není všechno. Bejt manželkou politika je pěkně na hovno!"

Monolog, který se tvářil za diskuzi, ale diskuzí nebyl, nikam nevedl, a třebaže paní se snažila manévrovat se známými mediálními pravdami a jinými pravdami, kterou tu první vylučovaly, nikam mě a sebe neposunula. Nakonec jsem se rozloučil a odcházel - paní za mnou ještě pokračovala a mávala deskami a roztahovala ruce, jako by měla křídla a hrála si na nějakého pohanského boha. 

O něco později mě napadlo, že se možná chtěla jenom vykecat, ale zahalila to do roucha potřeby s nápisem "Změnit svět!"

V tramvaji se bavily dvě holky. Asi tak osmnáct a kousek.

"Já k volbám nejdu. To po mně nikdo nemůže chtít!" řekla první.

"Já taky ne!" řekla druhá. "A jestli mi Dobi něco řekne, tak mu asi ukousnu hlavu!"

Tohle jsem řešil je to den zpátky. Článek, kdy mladí nechtějí k volbám - že prý nemají dostatečnou motivaci.

To je omyl, mají. Akorát jinou. Mladí jsou motivováni médii, jak moc hezký život je čeká - že budou bohatí, slavní, obdivovaní, takže nějaká politika je jenom pro lidi, ty chudý, který vlastně nejsou bohatí a slavní a obdivovaní, tudíž se oni o ni starat nemusí. Oni ne, oni mají jinou motivaci.

Já vám povím, zlatá kukuřice. Mívám pocit, že těmhle lidem, po většinou živým (někdy ale i to ne), stvořeným někde v hlavě, rozumím tak nějak víc něž těm, které mám blízko sebe v reálu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Hewlit | pátek 8.10.2021 16:11 | karma článku: 14,82 | přečteno: 504x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 484x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Izraelská armáda drží palestinskou stranu Rafáhu, v Egyptě se jedná o příměří

7. května 2024  7:44,  aktualizováno  17:23

Izraelská armáda v úterý zahájila operace ve východních částech Rafáhu na jihu Pásma Gazy. Obsadila...

Mezi extremisty stále dominuje takzvané antisystémové hnutí, tvrdí vnitro

7. května 2024  17:02

Dominance tzv. antisystémového hnutí na české extrémistické scéně přetrvává. Jeho představitelé...

Podnikatel myslel, že investuje. Podvodníci zatím vysáli z jeho účtů 20 milionů

7. května 2024  16:53

O 20 milionů korun přišel kvůli internetovým podvodníkům třiašedesátiletý muž z Hradecka. Podle...

Bezdomovec bránil napadenou ženu, za útok nožem dostal čtrnáct let

7. května 2024  16:35

V opilosti podle obžaloby šestkrát bodl nožem muže, s jehož družkou popíjel v parku na Mendlově...

  • Počet článků 942
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1437x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik