Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Očekávám stížnost – nebo pochvalu, nikdy nevíte (a syfilis)

Provoz MHD se vrací do normálu. Ne že by nás před týdny lid zrovna miloval a velebil nás, případně uznal, že riskujeme krky stejně jako někdo, kdo má holt toho hrdinství pro jiné víc – ale alespoň nám tolik nenadávali.

To už je pryč a já jsem rád, že svět se vrací do starých kolejí – takže nám zase lidé nadávají.

A nadávají za všechno možné: že jedeme rychle, že jedeme schválně pomalu (nejlépe na Libeňském mostě nebo v oblasti pěších zón), že zavíráme dveře, že je otevíráme, že netopíme, že topíme. Dokonce, a to já považuju za top, jsem dostal vynadáno, že jsem před sebe pustil sanitku, čímž jsem pánovi zmařil jeho přestup na linku přede mnou. Vysvětlil jsem si to pro sebe pánovým přístupem k věci – ta sanitka přeci vezla jenom jednoho váženého klienta.

Včera jsem svou dávku emocí dostal hned po střídání, na Lehovci.

Ona už ta dáma na pohled byla zvláštní. Taková kontrastní. Její křiklavě zelené oblečení míchané se žlutými doplňky jako by soupeřilo s opravdu hutným, až mastným mejkapem, jemuž na vrcholu vévodil klobouk se širokou střechou. Věkem byla ta dáma něco mezi šedesátkou a smrtí, přesto mi neustále připomínala mladistvou postavu z Rychlých šípů, a to Alžbětinu Prknářovou alias bujarou Haha Bimbi, pravou ruku Podkovy.

Nezačala s ničím novým. Navíc jí ani tak nešlo o diskuzi jako spíše si zvlažit žáhu a trochu si zlepšit den. Náš výpravčí zvaný "Skorosvatý" by řekl, že nechtěla dnes obejmout celý svět láskou, naopak těžce klesala do husté hmoty, a to jenom proto, že nepije čistou vodu a možná měla ošklivé dětství, ale za to se na ni my nesmíme hněvat.

Šlo jí o bezdomovce. Proč je prý nevyhazujeme. Já, opakuji já, vědom si slov generálních ředitelů jako třeba, že s Váženým klientem máme dobře vycházet – nebo jiných slov jiného generálního ředitele, že Vážený klient musí vědět, že se o něj zajíme – já jsem se hned nabídnul, že hned dle libosti někoho vyhodím, protože na Lehovci se vždycky nějaký materiál na vyhození najde.

Pak jsem si uvědomil, jak jsem ale zlý (a asi moc nepiju čistou vodu a nechci obejmout svět), protože bezdomovci nemůžete dneska jenom tak říct, že je bezdomovec, navíc ho potom vykopnout z tramvaje. Doba nám ukazuje, že jeho alternativní způsob k životu já musím uznávat a nesmím se řídit již dávno překonaným maloměšťáckým smýšlením, že osobní hygiena či případně nutnost zakoupit si jízdní doklad, je ve skutečnosti něco nutného.

(Teď odstavec bez legrace – blíží se doba, kdy bezdomovec, či spíše jeho mladý právník zažaluje někoho, že jeho klienta bezdomovcem nazval a neuznává tak jeho osobnostní suverenitu. A není to tak daleko.)

Dáma se rozpovídala a chrlila ze sebe hněv. Ne však spravedlivý. Chtěla se vykecat. Někdo jí naštval, tak hledala vhodnou oběť, aby jí naštvanost předala. Poznáte to podle toho, že ten člověk nemluví k věci, a spíš přehání. A paní přeháněla – a mimo jiné tvrdila, že díky bezdomovcům může chytit syfilis a kapavku.

To mě zaujalo. Syfilis vždycky zaujme.

Nevýhoda podobných diskuzí je v tom, že musíte jet a za jízdy se nesmíte bavit – takže se z diskuze stává monolog. Pokud chcete něco poznamenat, musíte vydržet do zastávky. A já pořád myslel na syfilis.

V zastávce jsem se snažil paní vysvětlit, že získat v MHD syfilis není nic jednoduchého. Neříkám že nemožného, ale ne jednoduchého. V MHD se děje hodně. Pokud si myslíte, že vtip "Holky, já asi budu těhotná!" "Jo a s kým?" "Já nevím! Já se nemůžu otočit!"  - je založený na humoru, tak se mýlíte.

Paní chtěla mluvit o něčem jiném, ale já se nerad tak šťavnatého tématu vzdával. Ale musel jsem jet dál, a než jsem vyjel ze stanice, tak jsem paní doporučil, aby svoji stížnost směřovala písemně, nikoli ústně. Paní odpověděla, že psala nejmíň milion dopisů všem možným místům. Kromě premiéra a prezidenta jmenovala všechno. A prý že přišly jenom pohrdavé odpovědi.

Mě spíš zaujalo ta číslovka milion. Víc než syfilis.

Představte si to, milion dopisů. Kolik to muselo dát práce – pokud je nekopírovala, a já věřím, že ne.

Problém s bezdomovci je tu třicet let. Prostě svoboda. Takže to máte deset tisíc devět set padesát sedm dnů, plus mínus. Když to dělím milionem, vyjde vám, že paní musela napsat devadesát dva dopisů denně, pokud spala jenom šest hodin, máte to pět dopisů za hodinu. To by byl Bloger.

Sakra, tohle neumí ani pan Trčálek.

Nedalo mi to a zeptal jsem se jí, v zastávce Hloubětín, jestli by mi jeden dopis nepřeposlala. Žádost paní zaskočila. Ptala se proč – a já že bych si ho rád přečetl. Jestli ho třeba nenapsala špatně, protože je zvláštní, že ani po milionté jí nikdo nerozuměl.

Paní vedla monolog – na jeho konci řekla, že mi přeje hezký den a uraženě odešla.

Abyste pochopili význam celého konečného monologu, udělám vám z něj výtah přeložený do lidštiny:

"Jste debil, a debilem zůstanete, a já vám to říkám jenom proto, že kdybyste se debilem rozhodl nebýt, stejně jste debil a debilem zůstanete – Hezký den, debile!"

Tak hodně lidí jsou debilní, já taky, a tak si říkám, že to někteří mají třeba stejně jako já. Tak jsem se zvednul a šel jsem se paní zeptat, jestli je v pořádku, že si na mě vybije vztek a pak si odejde, aniž mi dá šanci taky něco říct.

Paní se urazila. Pravděpodobně když si mě vybírala, aby si ulevila, pozapomněla na pořekadlo – Nesedlej hřebce, pokud jsi zvyklý jezdit na oslici. Nenásilný odpor dle vzoru Mahátmá Gándhího nečekala. Na hladovku jsem se sice necítil, ale rozmlouval jsem na téma, že přeci jenom jsem jen lidská bytost a mohlo by se ke mně přistupovat způsobem, který by nepřipomínal tolik otroctví.

To paní neunesla a vystoupila. Pořád dokola mi přála "hezký den". Měl jsem asi sedm hezkých dnů.

Poslední pohled od paní připomínal odhodlaného bojového psa – ovšem schovaným za vysokým plotem. Na to jsem nereagoval. Už nebylo na co. Osmý hezký den by byl na mě už moc.

Mám takový pocit, že paní by mohla napsat svůj miliontý první dopis. To už je něco a já jsem rád, že jsem součástí takové pocty. Akorát nevím, jaký "žánr" si paní vybere. Jestli to bude zase pouze stížnost (takové vysoké číslo by si zasloužilo adresáta přinejmenším v premiérovi nebo prezidentovi), nebo paní uzná, jakou změnou v přístupu prošli zaměstnanci DP a pochválí je za tu velkou změnu, že i bez pomoci odborů a vyšších zastupitelů si umí zachovat svoji důstojnost lidské bytosti.

Já se těším.

Autor: Pavel Hewlit | čtvrtek 9.7.2020 10:39 | karma článku: 29,96 | přečteno: 958x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1994x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 483x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kontrast v odvodech v Kyjevě a venku je neskutečný, říkají reportéři iDNES.cz

26. dubna 2024  16:04

Podcast Únava vojáků i civilistů na Ukrajině je vysoká, ale stejně tak i morálka. Redaktor Michal Voska a...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik