Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zakázané slovo – Migrace

Některá sova jsou sprostá a jsou nevhodná. A používají se. Dokonce v médiích. Některá slova jsou nevhodná z jiných důvodů. Třeba něco evokují, něco nesprávného. Třeba takové spojení "Hitler na Hrad". S tím moc nezabodujete.

Avšak jak jsem zjistil, některá slova budou brzy nejen nevhodná, ale i zakázaná. A zakážeme si je sami. Abychom nepřišli k úrazu.

Včera jsem cestoval tramvají do vozovny v Hloubětíně. Někdy se cestuje klidně, někdy ne. Záleží na cestujících. Tohle byl spíš ten druhý případ. Na zadní plošince se usadila cikánská rodinka, která může být všechno na světě (její členové mohou být právníky, doktory, prezidenty), ale nikdy nebudou zticha. To nebudou. Budou se bavit nahlas, pouštět z tabletů hudbu, které nerozumím, a jejich děti budou výskat, řvát, a rozhodně se neuklidní.

Taky se v tomhle případě nestane i jiná věc. Nikdo jim nepůjde nic říct. Proč? Protože se lidé bojí. To se ví.

Ale stane se jiná věc – a to jakmile rodinka opustí tramvaj, že si všichni oddychnou a mají silná slova. Slova, která měla zaznít dřív – ale víte jak. A jak takhle zní slova, i já jsem si řekl svoje (ano, pozdě, jsem z Vysočan, vím jak neposlušnost je trestána, když mluvíte, když máte) a řekl jsem ke kolegyni sedící za mnou, větu: "A to ještě nedorazila migrace!"

A osud má divný smysl pro humor, takže mi za záda postavil nastupujícího černocha s bílou holkou. Abyste pochopili jejich vzájemný vztah, stačí, abych vám ji popsal. Mastné dlouhé vlasy, volnější košilka, roztrhané džíny, něco korálků a přívěsků atd.

Ani neudělala čtyři kroky k prostředním dveřím, už se mě přísně ptala:

"Nějaký problém?"

Řekl jsem, že s nimi ne.

A černoch se zřejmě ptá, co se děje. Já mu nerozuměl, ale rozuměl jsem tomu, že jeho vyvolená šedá myška před jeho příchodem dlouho bez přítele mu řekla víc, než bylo potřeba a než byla pravda. A on s na mě dívá a začíná se mračit, jeho oči mě sledují, a bělmo má tak bílé, že kdyby se postavil do tunelu, vidíte jen to.

A už to jelo. Černoch začal na celou tramvaj kázat, a to dost nahlas. A pořád se díval na mě, a já tušil, že tohle taky nemusí skončit dobře, protože svými pohyby na sedačce, jako by se nemohl rozhodnout, zdali bude sedět, nebo vstane a rozbije mi držku. Podotýkám, že asi kázal, poněvadž já mu nerozuměl. Mluvil podivnou směsí češtiny v infinitivech a nějakého mně neznámého nářečí.

A ozvala se nějaká paní: "Ale to nebylo na vás, to bylo kvůli cikánům tady!"

"Romové mají stejná práva jako já!" řekl černoch podivuhodně dobře a srozumitelně. Jak jsem pochopil, větu ho naučila přítelkyně, když s ním obrážela různé demonstrace pro nesnášenlivosti.

Pak se trochu uklidnil. Důvod, netuším. Buď se mě bál, čemuž nevěřím, nebo mě měl za chudáka (xenofoba, rasistu, který nedovolí ve vlastní zemi někoho jiného, kdo si zaslouží výhody větší než on).

Poslední vzepnutí jeho hrdosti jsem se dočkal, když jsem vystoupil u vozovny, a když se tramvaj rozjela, něco na mě statečně houknul z okýnka – něco čemu jsem rozuměl, ale nebudu to interpretovat, a nechám to zaznít někde v médiích.

Ale myslel jsem na tu příhodu dlouho. Většina špatných věcí vzniká z nedorozumění. A taky vzniká z toho, že si jeden bere na sebe až moc a hned má ohýnek u zadku, i když neví proč. Tedy ví. Dělá zle proto, že je to v módě a dá se z toho vytřískat mnohé. Takovou pravdou a slušností toho dneska moc nedostanete.

Takže asi bude potřeba některým věcem předcházet, a nejjednodušší cesta je, že je zakážete. A jelikož se nezakáže migrace jako taková a někteří budou dokola opakovat, jak je potřeba, tak se zakáže ono slovo, aby náhodou neurazilo toho, koho se týká.

Nás si i tak mohou dál urážet, dle libosti.

Autor: Pavel Hewlit | sobota 30.7.2016 18:07 | karma článku: 38,18 | přečteno: 1662x
  • Další články autora

Pavel Hewlit

Prý mám napsat Putinovi – tak jo, tady to je

Tohle není můj nápad, ale jednoho z diskutérů. On to sice myslel jako vtip, ale i v tom zlomyslném návrhu na moji osobu je kousek pravdy. Nikdo spolu nemluví. Nepíšeme, co bychom chtěli druhému říct.

16.11.2022 v 22:36 | Karma: 33,16 | Přečteno: 1993x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Ta válka muší bejt, to Vám poudám

Na rovinu – nejsem zrovna nadšený z toho, co se ve světě děje, a hlavně z toho, co se může ještě dít na základě jedné jediné zprávy o vystřelené raketě.

16.11.2022 v 16:19 | Karma: 36,43 | Přečteno: 940x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Příběhy o žití upravené smrtí aneb Modlitba góje v synagoze

Knihy jsou různé, a to je něco, co netřeba žádnému ze čtenářů připomínat, a ten, kdo nikdy nečetl, ten tomu neuvěří, dokud si dvě tři nepřečte.

9.11.2022 v 14:45 | Karma: 26,30 | Přečteno: 483x | Diskuse| Kultura

Pavel Hewlit

Tak už jsme ve válce, ale já přesto musím řídit tramvaj

Zachovejte paniku, stejně všechno špatně dopadne – ale ještě to není tak špatné, jak titulek tohoto příspěvku hovoří. Válka není a já řídím.

5.11.2022 v 1:22 | Karma: 44,98 | Přečteno: 6722x | Diskuse| Ostatní

Pavel Hewlit

Půl kila války pro každého, stačí se postavit do fronty

Války jsou smutné, války jsou na prd, války berou matkám děti, války berou všechno, ale je na nich zajímavé, jak se vyvíjejí tam, kde nejsou.

3.11.2022 v 8:34 | Karma: 43,75 | Přečteno: 3675x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 943
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1435x
Třeba nabídnout příběh. Myšlenku. Pobavit, rozplakat, donutit, abyste se podívali na místa v sobě, která se báli navštívit. Třeba.

Případné dotazy na fejetonhewlit@seznam.cz

Seznam rubrik